Pracownie

GOSPODARSTWO DOMOWE.
Tutaj uczymy się:
- estetycznego nakrywania stołu, estetyki spożywania posiłków,
- przygotowywania różnego rodzaju dań śniadaniowych, obiadowych, deserów oraz potraw na uroczystości WTZ
- posługiwania się narzędziami i urządzeniami kuchennymi, obsługi sprzętu AGD
- wyrabiania nawyków utrzymania czystości i higieny w kuchni
- systematycznego i dokładnego wykonywania wszelkich czynności porządkowych

TKACKA Z ELEMENTAMI SZYCIA
Tutaj uczymy się:
- tkania na ramach tkackich, krośnie poziomym, krosienkach tabliczkowych i deseczkach tkackich - wykonanie makatek, dywaników, zakładek do książek
- szycia ręcznego i maszynowego
- haftu krzyżykowego, wstążeczkowego, matematycznego
- filcowania na mokro i sucho wełny czesankowej, wyrabiania z niej ozdobnych przedmiotów
- techniki patchworkowej

PRZYRODNICZO - OGRODNICZA
Tutaj uczestnicy:
- nabywanją umiejętności posługiwania się narzędziami ogrodniczymi
- poznają wiadomości dotyczące życia roślin i zwierząt w ich naturalnych środowiskach
- kształtują umiejętności uprawy, pielęgnacji roślin doniczkowych i ogrodniczych, poznają zasady uprawy oraz sadzenia drzew
- opiekują się zwierzętami
- wykonują kompozycje, stroiki z kwiatów i półproduktów ozdobnych
- podejmują współpracę z ogrodnikami, działkowiczami w celu wymiany doświadczeń, oraz podejmują wspólpracę z PTTK, Urzędem Miasta, organizacjami pozarządowymi

CERAMICZNO - PLASTYCZNA
Tutaj uczymy się:
- prostych technik wykonywania wyrobów artystycznych i użytkowych z gliny, gipsu
- poznanie technik suszenia, wypalania i szkliwienia i ozdabiania wyrobów ceramicznych
- wykonywania prac z zakresu plastyki (tworzywa sztuczne, tektura, papieroplastyka, rzeźba w materiale miękkim – masa solna, masa papierowa, modelina, plastelina itp.)
- wykorzystanie akwareli, pasteli, ołówka, węgla do tworzenia prac malarskich
- prace techniką kolaż, decupage.

KOMPUTEROWA Z OBSŁUGĄ URZĄDZEŃ BIUROWYCH
Tutaj uczymy się:
- podstaw pracy z komputerem
- obsługi programów użytkowych (Word, Point, Power Point, Gimp)
- korzystania z Internetu w celu zdobywania wiedzy oraz zakładania i korzystania z poczty elektronicznej
- wykonywania kartek okolicznościowych, dyplomów, zaproszeń, podziękowań, wizytówek, adresowania kopert, wypełniania druków urzędowych
- kontynuowania i rozwijania umiejętności szkolnych: pisania, czytania, liczenia
- poprawy i rozwoju zdolności manualnych poprzez wykonywania prac plastycznych
- redagowania i pisania tekstów - wydawanie gazetki warsztatowej „Nasze Warsztaty”, prowadzenie Kroniki WTZ
- pracy z programami edukacyjnymi (w zależności od poziomu rozwoju intelektualnego uczestnika – programy graficzne, poznawanie liter i cyfr, nauka pisania, nauka liczenia itd.)

PRACOWNIA RĘKODZIEŁA Z ELEMENTAMI INTROLIGATORSTWA
Tutaj kształtujemy umiejętności:
- prawidłowego korzystania z maszyn znajdujących się w pracowni – gilotyna, bindownica, prasa, ksero,
- naprawy książek
- wykonania galanterii papierniczej (koperty, pudełka, torebki, zakładki do książek).
- usprawniania manualnego (staranne wycinanie, dziurkowanie elementów dekoracyjnych, szycie zeszytów jednoskładowych, pudełek).
- oszczędnego zagospodarowania materiałów introligatorskich

PRACOWNIA WITRAŻU I TECHNIK RÓŻNYCH:
Uczestnicy w ramach tej pracowni poznają i doskonalą umiejętności w zakresie:
- Malawania farbami ceramicznymi i witrażowymi na szkle, pleksi,, folii do bindowania
- Ozdabianie wyrobów ceramicznych
- Wykonywanie zawieszek do okien
- Malowanie farbami żelowymi
- Działania w zakresie decupage, papieroplastyki, masy solnej

PRACOWNIA MAJSTERKOWICZA
Tutaj uczymy się:
- Obróbki drewna oraz metalu
- Nabywania umiejętności posługiwania się ręcznymi narzędziami i elektronarzędziami
- Wycinania w drewnie i materiałach drewnopochodnych, piłowania, szlifowania, wiercenia, konserwacji drewna
- Poznawanie techniki obróbki metalu, łączenia elementów metalowych, lutowania obwodów elektrycznych

PRACOWNIA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH I AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ
Głównym celem pracowni jest:
- przygotowanie uczestnika do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie
- zwiększaniu zaradności życiowej naszych uczestników poprzez treningi: czystości, ekonomiczny, kulinarny.
- Nauka nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów, aktywnego słuchania, odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne, asertywności, zachowania w grupie
- kształtowanie uniwersalnych umiejętności potrzebnych pracownikowi, takich jak zaradność i samodzielność, punktualność, odpowiedzialność, wytrwałość, terminowość, poszukiwanie informacji, samokontrola, współpraca
- Odkrywanie mocnych i słabych stron
- Sprecyzować preferencje, umiejętności i ograniczenia uczestnika
- Określenie oczekiwań zawodowych
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań
- Poznać metody i techniki poszukiwania pracy
- Napisać życiorys, list motywacyjny, podanie o pracę, CV, wypełnić formularze niezbędne przy zatrudnieniu
- uczestnictwo w szkoleniach, spotkaniach informacyjnych związanych z zatrudnieniem, wizyty w zakładach pracy
- Przygotować się do rozmowy z pracodawcą
- Określić wartości płynące z podjęcia pracy
- Realizacja praktyk zawodowych
- Rejestracja w PUP
- Poszukiwanie pracy i pomoc w zatrudnieniu

PRACOWNIA SZTUKI UŻYTKOWEJ
Celem pracowni jest:
- przygotowanie uczestnika do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie
- zwiększaniu zaradności życiowej naszych uczestników poprzez treningi: czystości, ekonomiczny, kulinarny.
- nauka nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów, aktywnego słuchania, odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne, asertywności, zachowania w grupie
- kształtowanie uniwersalnych umiejętności, takich jak zaradność i samodzielność, punktualność, odpowiedzialność, wytrwałość, terminowość, samokontrola, współpraca w grupie
- odkrywanie mocnych i słabych stron
- rozwijanie zdolności i zainteresowań
- rozwijanie wrażliwości twórczej uczestników
- nauka i doskonalenie sprawności manualnych w nowo poznanych technikach,
- rozwój intelektualny i emocjonalny,
- kształtowanie postaw wobec pracy indywidualnej i grupowej
Zadania te realizowane są poprzez uczestnictwo w zajęciach malarstwa, rysunku, rzeźby, papieroplastyki, rękodzieła (wykonywanie przedmiotów użytkowych).

PRACOWNIA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH I ŻYCIA CODZIENNEGO
Głównym celem pracowni jest:
- przygotowanie uczestnika do jak najbardziej samodzielnego, świadomego i aktywnego życia w społeczeństwie
- zwiększaniu zaradności życiowej naszych uczestników poprzez treningi: czystości, ekonomiczny, kulinarny.
- Nauka nawiązywania dialogu i prowadzenia rozmów, aktywnego słuchania, odpowiedniego reagowania na sytuacje trudne, asertywności, zachowania w grupie
- kształtowanie uniwersalnych umiejętności, takich jak zaradność i samodzielność, punktualność, odpowiedzialność, wytrwałość, terminowość, samokontrola, współpraca w grupie
- Odkrywanie mocnych i słabych stron
- Sprecyzować preferencje, umiejętności i ograniczenia uczestnika
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań
W pracowni umiejętności społecznych i życia codziennego uczestnicy będą wykonywać różnorodne prace, doskonalić znane techniki pracy i poznawać nowe. Rozwijać umiejętności poprzez uczestnictwo w zajęciach we wszystkich pracowniach WTZ. W okresach przedświątecznych uczestnicy będą angażować się w przygotowanie aukcji świątecznych.
Pracownia prowadzi:
- trening kulinarny:zapoznanie z urządzeniami AGD i ich bezpieczna obsługą, nauka przygotowania prostych posiłków,
- trening funkcjonowania w codziennym życiu,
- trening umiejętności praktycznych (nabywanie lub doskonalenie umiejętności związanych z higieną. Stosowanie odpowiednich środków czystości i kosmetyków. Dobieranie stosownej odzieży do okoliczności, pory dnia i roku, samodzielnego prania, prasowania, składania ubrań, rozwieszania wypranej bielizny.
- trening budżetowy
- trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów
- ergoterapię.( doskonalenie umiejętności pielęgnacji roślin, porządkowanie alejek, dbałości o zieleń wokół placówki).
REHABILITACJA:
Rehabilitacja ruchowa prowadzona jest w WTZ codziennie dla wszystkich uczestników. Każdy podopieczny ma opracowany indywidualny program z uwzględnieniem zaleceń lekarskich.
Zajęcia rehabilitacyjne obejmują:
- ćwiczenia poprawiające ogólną sprawność i kondycję fizyczną
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- kształtowanie motoryki ciała
- zapobieganie pogłębianiu skrzywień i narastaniu przykurczy
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała w czynnościach dnia codziennego
- treningi przygotowujące uczestników do udziału w zawodach sportowych, wyjścia na basen, wycieczki rowerowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu
POMOC PSYCHOLOGICZNA to:
- udzielanie wsparcia psychologicznego uczestnikom
- pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania konfliktów
- prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych
- treningi asertywności, umiejętności poznawczych, relaksacyjnych
- diagnostyka i opiniowanie
TRENER PRACY
Trener pracy to osoba, która pomaga zdobywać Uczestnikom doświadczenie zawodowe oraz wspiera ich często w pierwszych krokach na rynku pracy.
Wsparcie trenera pracy to:
- pomoc w określeniu mocnych stron, umiejętności, zainteresowań
- pomoc w określeniu celów zawodowych
- warsztaty grupowe z zakresu samooceny, motywacji, aktywnego poruszania się po rynku pracy
- motywowanie Uczestników do aktywności zawodowej poprzez udział w próbkach pracy, praktykach zawodowych
- wyszukiwanie odpowiednich miejsca pracy dla Uczestników
- ciągłe wsparcie w procesie aktywizacji zawodowej – pomoc w dotarciu do miejsca pracy, pomoc w zaadoptowaniu się w nowym miejscu, nauka czynności, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, integracja ze środowiskiem